• 16/08/2012 - 17/08/2012

Laita Javascript päälle!

16.-17.8.2012 Vihdoin Stralsundissa

Lähdimme torstaiaamuna Neuhofista hyvissä ajoin ennättääksemme kello 12.20 avaukseen Stralsundin nostosillalle. Olimmekin taas hyvissä ajoin paikalla, koska matka yöpymismarinastamme sillalle olikin vain 5 mailia. Joten ennätimme hyvin tutustua Stralsundin eteläpuolen satamaan ja sen laivakorjaustoimintaan. Kun sillan aukaisun hetki sitten koitti, oli molemmilla puolilla parikymmentä purjevenettä odottamassa pääsyä toiselle puolelle.

Saimme Stralsundin marinasta paikan numero 718, joten aika suuri on tämä paikka ja täynnään isohkoja veneitä. Koska satamakonttori avautui vasta kello 14, ennätimme tehdä kävelylenkin satamassa. Kävimme myös katsastamassa kokoontaitettavia polkupyöriä. Minun pyöränihän varastettiin viime kuussa Liepajassa.

Myöhemmin lähdimme uudelle kaupunkikierrokselle tarkoituksena käydä ruokakaupassa. Teimme pitkän lenkin löytämättä yhtään elintarvikeliikettä, vaikka turisti-infon nainen oli sellaisen meille kartalta osoittanut. Kenkäkauppoja sen sijaan oli yhden kadun varrella ainakin 10, mutta vieläkään eivät minkään liikkeen sandaalit mahtuneet kapun jalkaan… Etsimme siis sellaisia sandaaleita, joissa varvasosan kärki on umpinainen.

Vihdoin oli kysyttävä paikallisen näköiseltä naiselta, missä ruokakauppa olisi. No, löytyihän se hänen neuvoillaan eräältä ”takapihalta”. Emme vain aiemmin olleet huomanneet sen mainoskylttiä.

Kävimme vielä ennen veneelle tuloa syömässä kalaravintolassa. Herkulliset annokset lohta ja Havaiji-turskaa maksoivat vain hieman enemmän kuin Puolassa. Paitsi sitten lisäksi neljä kertaa enemmän…

Viiden maissa alkoi sade, joka on jatkunut iltaan asti. Vaan mikä on ollessa rauhallisessa satama-altaassa tiukasti kiinnitettynä puomiin ja laituriin, kun vene on taas melko vesitiivis ja tavarat toistaiseksi kuivia.

17.8.2012 Hansakaupungin kierros

Perjantaina käytiin Nikolain ja Marien kirkoissa. Niissä oli molemmissa upeat urut; Nikolain kirkon entisöinti oli edennyt pidemmälle kuin Marien kirkon. Osasimme nyt samalla reissulla mennä ruokakauppaan, josta emme kuitenkaan löytäneet kauraryynejä aamupuuroon. Onneksi huomisen puuroon riitti vielä Puolasta ostettuja ohrahiutaleita.

Olimme torstaina kyselleet klapprade:a eli kokoontaitettavaa polkupyörää. Lupasivat pyöräkaupassa, että saavat siihen kokeilemaamme fillariin säilytyspussin täksi illaksi. Veneessä pyörien on välttämättä oltava pussissa, koska purjehtiessamme ne ovat sidotut kaiteeseen ja merivedelle alttiina.

Kun nyt sitten viiden maissa menimme siihen kauppaan, kysyimme tietenkin ensiksi, oliko pyörän säilytyspussi tullut. Ymmärtääksemme vastaus oli myönteinen, joten teimme kaupat ja maksoin pyörän. Kun sitten ihmettelin, missä se pussi on, selitti myyjä, saksaksi tietenkin, että Berliinistä ei ollutkaan toimitettu sitä pussia; kestäisi kaksi viikkoa saada se. Kun ilmoitimme, että emme voi ottaa fillaria ilman pussia, sanoi kauppias hakevansa sen. Pussi olisi käytössämme puolen tunnin päästä. Jäin liikkeeseen odottamaan säilytyspussin toimitusta ja kapu jatkoi veneelle ruokien kanssa. Niinpä sitten puoli kuuden aikaan kauppias saapui, näytti kuinka pyöräni menee kasaan ja mahtuu pussiin; ja niin minä pääsin pyöräilemään satamaan. Huomenna on sitten todellisen testiajon paikka, kun lähdemme katsomaan kaupunkia hieman tätä vanhan kaupungin keskustaa laajemmalti.

En vain ole varma, onko se pussi ollenkaan vedenkestävä, kun siinä näyttää olevan kantohihna olalla kantamista varten…