• 02/08/2012 - 03/08/2012

Laita Javascript päälle!

2.8 12 Meren puolella purjehdittiin

Pääsimme torstaiaamuna ajoissa matkaa ja muutaman kalastusveneen mentyä ohi saimme purjeet ylös niemen päässä. Mukava kaakkoistuuli kuljetti meitä luoteeseen jopa yli viiden solmun vauhtia ja jo kolmen maissa saavuimme Wladyslawowon satama-altaaseen. Tämä näytti olevan oikea kalastusalusten kotipaikka, josta kymmenkunta paikkaa oli varattuna vierasveneille: FOR YACHTS ONLY. Satamakonttorista kerrottiin maksunkerääjän tulevan myöhemmin veneelle, joten lähdimme kävelemään kohti keskustaa. Keskellä kylää, mäellä, sijaitsi ilmeisesti kaupungintalo, jonka korkeaan torniin menimme ihailemaan maisemia. Siellä oli onneksi hissi, jolla pääsimme 47 metrin korkeudessa olevalle näköalatasanteelle. Olisi ollut mahdollista ostaa lippu vielä ylemmäksikin, 63 metriin, vaan onneksi emme sinne kiivenneet. Tuuli oli siellä alempanakin niin kovaa, että valokuvaamisesta ei meinannut tulla mitään.

Ensimmäisellä kaupunkikierroksella kävin kampaamossa leikkauttamassa hiukseni, joka muotoonkuivauksineen maksoi vain 25 Slotya, siis noin 6 Euroa…aika halpaa lystiä.

Myöhemmin lähdimme etsimään ruokapaikkaa. Söimmekin taas hyvin. Yöelämääkin vietimme sen verran, että kiertelimme markkinakatuja pimeän tultua ja samalla löysimme uuden tien satamaan. Täälläkin siis oli niitä rihkama-, jäätelö-, vohveli-, meripihka-, uimavaate- ja lelukojuja korttelitolkulla.

Merirosvolaivoja kulki täältä ulos merelle kait puolen tunnin välein kuljettamassa turisteja aalloill ekovaäänisen musiikin kaikuessa. Onneksi yöllä oli hiljaista ja melko tyyntä, joten saimme nukuttua hyvin. Aamusella olisi edessä matka seuraavaan etappiin, Lebaan.