• 07/08/2012

Laita Javascript päälle!

7.8.2012 Paikan vaihdos pakko tehdä…

Tiistain vastainen yö Darłowossa oli kauhea! Yöllä tuuli mereltä rantaan päin ja se aiheutti melkein metrisen aallokon, joka tunki jokea pitkin venesatamaan. Lisäksi illalla ja aamulla ohi kulkevat veneet ajoivat tarpeettoman lujaa. Siis laiturissa kylkikiinnityksessä olevat purjeveneet keikkuivat ja keinuivat koko yön. Lisäksi kiinnitysköydet paukkuivat ja natisivat, lepuuttajat narskuivat ja vinkuivat ja naapuriveneen nuoriso juhli aamukolmeen. Joten kapu oli huonosti valvotun yön jälkeen aivan kypsä ja päätimme lähteä matkaan kello kahdeksan sillan avauksessa.

Kiirehdin jalkaisin viemään veskin avaimen ennen kahdeksaa satamakonttoriin tarkoituksena nousta veneeseen sitten sillan meren puolella. Vaan huomasin mereltä tunkevan aallokon olevan niin mahtavaa, että en missään tapauksessa onnistuisi pääsemään veneeseen; ja tokko venettämme edes pystyisi ajamaan laiturin vierelle siinä aallokossa. Merikortilla näyttääkin olevan kaikissa näissä joensuu-satamissa varoitus jopa 1,5 metrin aallokosta (swell) silloin, kun tuuli käy mereltä.

Niinpä kiirehdin (melkein) juoksujalkaa  takaisin, jotta ehtisin ennen sillan avausta veneelle. Kapu poimikin minut hieman rauhallisemmasta kohden toisten veneiden välistä kyytiin. Siis onnistuin juuri ja juuri astumaan veneen keulaan silloin, kun aalto nosti sen laiturin tasalle. Huh, huh, likeltä liippasi. Sitten huomasimme, ettei se silta avautunutkaan kello 8. Huutelin VHF:llä ”Port kontrollia” melkein kaikilla mahdollisilla asemilla saamatta vastausta. Tuntui turhalta jäädä keikkumaan siihen sillan eteen odottamaan seuraavaa täyttä tuntia, joten ajelimme hissukseen joen yläjuoksulle Darłowon keskustaa kohti. Siellä näytti olevan joitain vierasveneitä rauhallisessa, aallottomassa vedessä. Saamiemme tietojen mukaan siellä ei kuitenkaan ole sähköä eikä vessoja, joten sinne emme sitten jääneet sen pidemmäksi aikaa. Palasimme joen alajuoksulle ja kun nyt huutelin ”Jahtu Bosmania”, niin heti sain vastauksen. Silta avattaisiin klo 9.00.

Olin kysellyt tuulesta satamakonttorissa käydessäni. Kertoivat tuulen olevan lännestä, 5 metriä sekunnissa; siis taas vastaista.  Kun motoroimme aallonmurtajan portista merelle, yllätti tuulen voima ja suuri aallonkorkeus meidät. Vaan kun satamapaikka piti vaihtaa rauhallisemmaksi, niin sitten koneistettiin yli 35 mailia vastatuuleen ja parimetriseen aallokkoon. Joka kerta, kun SeijMerin keula työntyi aaltoon, huuhteli kannen valtava vesimäärä. Suurimmista aalloista riitti vettä myös sitlootaan ja niin mekin saimme osamme. Veneessä oli mahdotonta olla sisällä, joten istuin ulkona kapun seisoessa pinnassa. Muutamaan otteeseen tuuli hellitti hetkeksi, joten minäkin saatoin tarttua pinnaan ja kapu pääsi helpottamaan paineitaan, vaikka ei päivän mittaan juonut mukillista enempää nestettä. Jossain vaiheessa iltapäivällä tuli ukkosmyräkkä ilman ukkosta. Vettä satoi runsaasti ja tuuli yltyi hetkeksi kait jopa kahteentoista metriin sekunnissa. Oli siinä minulla avuton olo, kun katselin luonnonvoimia vastaan kamppailevaa miestä, vaan hienosti hän homman hoiti. Vaarassa emme olleet, vaan kysyy miestä seisoa pinnassa 10 tuntia.

Saavuimme Kolbrzegin uuteen vierasvenesatamaan kuuden maissa tiistai-iltana. Nyt helpoin ruoka oli purkillinen hernekeittoa saostettuna Lidlin possusäilykkeellä. Suihkun ja lipunlaskun jälkeen kapu nukahti välittömästi, kun sai pään tyynyyn. Eikä ihme, olihan hän huonosti nukutun yön jälkeen ollut sananmukaisesti pystyssä liki kellon ympäri!

Lokitiedot

Tuuli
Navakka tuuli, 8–13 m/s
Pilvisyys
Puolipilvistä
Sadetta
Alueet
Yleinen